برای اطلاع از خواص گوجه فرنگی در رشته بدنسازی به این مطلب توجه کنید .
گوجه فرنگی به علت داشتن تمامی آمینو اسید ها به جز تریپتوفان برای افرادی که در رشته بدنسازی و پرورش اندام فعالیت می کنند بسیار مفید است . همچنین گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان های فراوان بوده و در رفع رادیکال های آزاد بسیار موثر است .

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانه را دارا خواهید بود . در اینجا به چند مورد دیگر اشاره می کنیم :
گوجه فرنگی حاوی هر چهار کارتینوئید می باشد: کارتینوئید آلفا و بتا ، لوتئین ، و لیکوپن . هریک از این کارتینوئیدها خواص خاص خود را دارند اما در کنار یکدیگر نیز فوایدی را ایجاد می کنند . به طور خاص گوجه فرنگی حاوی مقدار بسیار زیادی لیکوپن است که گفته میشود بالاترین فعالیت آنتی اکسیدانه را در بین کارتینوئیدها داراست . گوجه فرنگی و بروکلی در کنار هم بسیار پرفایده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهند . در یک تحقیق مشخص شد که در موش های صحرائی که به آنها گوجه فرنگی و کلم بروکلی داده شده بود نسبت به موشهایی که به آنها لیکوپن بعنوان یک مکمل غذایی داده شده بود یا گوجه فرنگی کهورستان و کلم بروکلی جداگانه به آنها داده شده بود تومرهای پروستات بسیار کندتر رشد میکند . طبق تحقیقی که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت مشخص شد رژیم های غذایی سرشار از گوجه فرنگی به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز کمک می کند . در این تحقیق محققان دریافتند که لیکوپن می تواند تا سی و یک درصد احتمال سرطان لوزالمعده را در میان آقایان با بالاترین و پایین ترین مقدار مصرف از این کارتینوئید کاهش دهد .

گوجه فرنگی حاوی ۳ آنتی اکسیدان بسیار مهم است : بتاکاروتیئن (که فعالیت ویتامین A را در بدن دارد) ، ویتامین E ، و ویتامین C . گوجه فرنگی سرشار از پتاسیم است ، ماده معدنی که اکثر ما با کمبود آن مواجه هستیم . یک لیوان آب گوجه فرنگی حاوی ۵۴۳ میلیگرم پتاسیم بوده و نصف فنجان سس گوجه فرنگی حاوی ۴۵۴ میلیگرم از این ماده است . وقتی گوجه فرنگی همراه با سایر چربی های مفید مثل آوکادو یا روغن زیتون مصرف شود ، جذب کارتینوئیدهای گیاشیمیایی در گوجه فرنگی ، ۲ تا ۱۵ مرتبه بیشتر میشود . گوجه فرنگی بخش مهمی از رژیم های غذایی مدیترانه ای را تشکیل می دهد . در بسیاری از غذاهای مدیترانه ای از گوجه فرنگی یا سس آن استفاده می شود . برخی تحقیقات نشان می دهد که افرادیکه معمولاً از رژیم های مدیترانه ای استفاده می کنند کمتر از سایرین به خاطر مشکلات قلبی و سرطان جان می سپارند . وقتی خانم های شیرده از محصولات گوجه فرنگی استفاده کنند ، غلظت لیکوپن شیرشان افزایش می یابد . در این مورد بهتر است گوجه فرنگی پخته باشد . محققان همچنین دریافته اند که خوردن محصولات گوجه فرنگی مثل سس گوجه بیشتر از خوردن گوجه فرنگی تازه غلظت لیکوپن را در شیر مادر افزایش می دهد . برش های گوجه فرنگی حاوی غلظت بسیار بالایی کارتینوئید هستند . مقدار جذب کارتینوئید توسط سلول های روده انسان در رب گوجه فرنگی که حاوی پوست گوجه فرنگی باشد ، بسیار بیشتر از نوع رب فاقد پوست گوجه فرنگی است . پس برای بالاتر بردن فواید غذایی گوجه فرنگی ، از پوست کندن آن خودداری کنید .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *