تولید بذر گوجه فرنگی

فاصله بوته گوجه فرنگی تحت تأثیر عادت رشد واریته است. تعیین مجموعه فشرده فشرده برای پردازش 36-72 اینچ 14-24 اینچ، بسته بندی شده
گوجه فرنگی تابستان های مرطوب و گرم تا گرم را دوست دارد. گرده افشانی و تشکیل بذر به نفع دمای بین 80 تا 90 درجه فارنهایت است.

گوجه‌فرنگی‌ها لومی‌های شنی را به رسی ترجیح می‌دهند که به خوبی زه‌کشی شده و حاصلخیزی بالایی برای نیتروژن، فسفر، پتاسیم، کلسیم و منیزیم دارند. خاک ها باید ظرفیت نگهداری آب بالایی داشته باشند، اما آبیاری سربار می تواند باعث گسترش بیماری شود و هنگام کشت گوجه فرنگی باید از آن اجتناب شود.

گوجه فرنگی دارای گل های کامل و خودبارور است. آنها عمدتاً خود گرده افشان هستند، اما بسته به عوامل متعددی می توانند از بین بروند. Solanum lycopersicum و Solanum pimpinellifolium (گوجه فرنگی مویز) گرده افشانی متقاطع می کنند. تقریباً تمام گونه‌های گوجه‌فرنگی lycopersicum که پس از سال 1950 توسعه یافتند، به دلیل ساختار گل خود گرده‌افشان هستند (کلاله و سبک آن توسط مخروط بساک ذوب شده احاطه شده است). برخی از واریته‌های موروثی گل‌هایی با سبک‌های اعمال‌شده یا کلاله‌های بیرون زده تولید می‌کنند که وقوع بیشتر برون‌زدگی و گرده‌افشانی متقاطع را تسهیل می‌کند.

رب گوجه بدون گلوتن

گل گوجه فرنگی در سمت چپ خود گرده افشانی می شود. گل سمت راست حالتی دارد و ممکن است گرده افشانی متقابل داشته باشد.
گل گوجه‌فرنگی با سبک یا کلاله بیرون زده ممکن است شانس بیشتری برای گرده افشانی داشته باشد، اما برون‌زدایی به عوامل دیگری مانند در دسترس بودن گرده افشان حشرات بستگی دارد.

تاثیر رطوبت و حرارت روی بوته بذر گوجه روییده شده

علاوه بر این، روزهای طولانی، درجه حرارت بالا یا رطوبت کم می تواند باعث کشیده شدن سبک و گرده افشانی متقابل شود. علاوه بر ساختار گل، انواع زنبورهای موجود و رفتار آنها بر روی شکوفه‌ها، فاصله جداسازی از گوجه‌فرنگی‌های دیگر، وجود گیاهان مانع و الگوی کاشت (ردیف‌ها در مقابل بلوک‌ها) می‌تواند بر میزان برون‌زدایی تأثیر بگذارد. تنها راه برای دانستن میزان برون زدگی این است که گونه های مختلف را با هم رشد دهیم و در سال بعد بذرها را دوباره از آنها بکاریم.

برای جلوگیری از برون زدگی، گوجه فرنگی با سبک اکسترود شده باید در فاصله 75 فوتی از گونه دیگر کاشته شود. گوجه فرنگی ها باید پس از سفت شدن در دمای کمتر از 55 درجه فارنهایت، از گلخانه به بیرون منتقل شوند. هر گونه گیاهی که بیماری دارد باید دور انداخته شود. برای واریته های یکنواخت، تعداد کمی از گیاهان برای حفظ واریته مورد نیاز است (به تعداد 5 عدد). برای نژادهای بومی با تنوع ژنتیکی زیاد، باید حداقل 20 گیاه برای حفظ تنوع کشت شود.

بذر گوجه پارتنوکارپیک

برخی از انواع گوجه فرنگی پارتنوکارپیک هستند، به این معنی که بدون گرده افشانی و کوددهی می توانند میوه دهی کنند. در حالی که این یک ویژگی بسیار ارزشمند برای تولید گوجه فرنگی در آب و هوای سردتر است، اما می تواند چالشی ناامید کننده برای تولیدکنندگان بذر باشد. معمولاً اولین میوه‌ها دانه‌های کمی خواهند داشت و با پیشرفت فصل و افزایش دمای روز و شب، گرده‌افشانی و لقاح به طور فزاینده‌ای موفقیت‌آمیز خواهد بود و دانه‌ها در میوه‌ها ظاهر می‌شوند.

اگر واریته‌ای به‌عنوان پارتنوکارپیک شناخته می‌شود، کاشت کمی دیرتر از حد معمول، به‌گونه‌ای که میوه در زمانی که دما به طور مداوم گرم است رشد کند، ممکن است به تولید بذر کمک کند. اگر پارتنوکارپی یک واریته شناخته نشده باشد و اولین میوه ها دانه های کمی داشته باشند یا بدون دانه باشند، واریته احتمالاً پارتنوکارپیک است و در میوه های بالغ بعدی بذر تولید می کند.

قبل از برداشت بذر، گوجه‌فرنگی‌ها باید “مرده رسیده” باشند اما باید توجه داشته باشید برای هر کیلو رب چقدر گوجه تا حد پوسیده شدن بیش از حد رسیده نباشند. بذر باید در اسرع وقت پس از برداشت استخراج شود. میوه ها را در ظروف با اندازه مناسب له کنید – از شیشه های کوچک (پیننت) تا سطل های 5 گالن. فقط در صورتی آب اضافه کنید که پالپ خیلی غلیظ باشد تا هم بزند. خمیر را به مدت 2-3 روز در دمای 70-85 درجه فارنهایت تخمیر کنید.

تخمیر بذر گوجه فرنگی

پس از کامل شدن تخمیر، آب را اضافه کنید و هم بزنید تا تفاله و دانه ها جدا شوند، تفاله و دانه های سبک را بریزید. تخلیه را تکرار کنید تا فقط دانه تمیز باقی بماند و تمام پالپ ریخته شود. دانه های تمیز را از طریق یک صافی بشویید و روی صفحه پخش کنید تا خشک شود

بذر گوجه فرنگی برای خشک کردن باید روی صفحه پخش کرد
بذر خشک شده با رطوبت 5.5 درصد یا کمتر را می توان به مدت 3-7 سال در شرایط مساعد 40-60 درجه فارنهایت و 40 درصد RH یا کمتر نگهداری کرد.

انتخاب و بهبود تنوع
از آنجایی که گوجه فرنگی در درجه اول خود گرده افشانی است، انتخاب بیشتر ویژگی ها باید پس از بلوغ میوه انجام شود. شکل برگ و صفات قد گیاه را می توان قبل از باردهی انتخاب کرد.