روغن موتور شتاب منجر به مسمویت و مرگ مغزی زن 30 ساله نروژی شد

روغن موتور یا موتور برای روانکاری اجزای داخلی موتورهای احتراق داخلی و همچنین محافظت از آنها در برابر خوردگی و خنک نگه داشتن آنها در حین استفاده طراحی شده است.

این از دو عنصر اصلی ساخته شده است: پایه و مواد افزودنی. استوک پایه معمولاً 95 درصد محلول را تشکیل می دهد و یا از نفت، مواد شیمیایی مصنوعی یا مخلوطی از این دو ساخته می شود. استوک پایه وظیفه روانکاری قطعات متحرک موتور و حذف گرمای ایجاد شده را بر عهده دارد.

در همین حال، افزودنی‌ها تقریباً پنج درصد روغن موتور شتاب را تشکیل می‌دهند و این مواد شیمیایی هستند که مسئول کنترل دقیق ویسکوزیته و روانکاری روغن و همچنین محافظت از قطعات موتور در برابر سایش هستند.

به عنوان مثال، دی آلکیل دی تیوفسفات روی (ZDDP) یک افزودنی است که اغلب برای جلوگیری از سایش استفاده می شود، در حالی که سولفونات های منیزیم به روغن کمک می کند تا ناخالصی ها و لجن موتور را تجزیه کند.

روغن های موتور بر اساس درجه و ویسکوزیته آنها رتبه بندی می شوند. هر روغنی می‌تواند تک درجه، با سطح ویسکوزیته تعیین‌شده یا چند درجه باشد که در آن روغن بسته به دمای آن می‌تواند در دو ویسکوزیته متفاوت عمل کند.

مورد دوم امروزه بیشتر برای وسایل نقلیه مورد استفاده در تمام طول سال در شرایط مختلف رایج است. نرخ جریان روغن های تک درجه و چند درجه بر روی مقیاس درجه ویسکوزیته اندازه گیری می شود که شامل 11 درجه از 0 تا 60 می شود.

روغن های دارای رتبه پایین تر از روغن های رتبه بالاتر ضخیم تر هستند و آنها را برای محیط های گرم مناسب تر می کند. ، و بالعکس. هر موتوری برای کارکرد صحیح به روغن نیاز دارد.

روغن موتور شتاب

در واقع روغن یک عنصر ضروری برای موتور است. روغن موتور چه مصنوعی، چه نیمه مصنوعی و چه معدنی، نقش های زیادی ایفا می کند. اهداف و فواید آن چیست؟ روغن موتور نقش های زیادی برای کارکرد صحیح موتور در طول زمان ایفا می کند. در اینجا مهمترین آنها ذکر شده است:

نقش اصلی روغن موتور روانکاری قطعات موتور است که در اصطکاک دائمی هستند. بنابراین اصطکاک را کاهش می دهد که منجر به افزایش سایش و پارگی قطعات موتور می شود.

انرژی در اثر احتراق از بین می رود و اصطکاک بین قطعات مکانیکی باعث افزایش دمای موتور می شود. روغن کاری بخشی که توسط روغن موتور ارائه می شود به آزاد شدن گرما از طریق مدار روغن کاری کمک می کند.

این مایع خنک کننده را تکمیل می کند که فقط قسمت های خاصی از موتور را خنک می کند. در حالی که کمتر شناخته شده است، قدرت پاک کنندگی روغن موتور اساسی است.

رسوبات میکروسکوپی در موتور جمع شده و در حالت تعلیق باقی می مانند. آنها می توانند از گرد و غبار یا بقایای احتراق تشکیل شوند. بدون روغن موتور، بقایای آن باعث مسدود شدن موتور و کاهش عملکرد آن می شود.

جریان روغن موتور به طور مداوم این ناخالصی ها را به فیلتر روغن می برد و در آنجا محبوس می شود.