کاشت گوجه فرنگی گیلاسی در گلدان

آیا انواع گوجه گیلاسی را می شناسید؟ آیا می دانید به راحتی می توان این نوع گوجه را در منزل و در گلدان کاشت؟ طرز کاشت گوجه فرنگی گیلاسی را به شما آموزش خواهیم داد.

اگر شما به گوجه علاقه دارید به راحتی می توانید آن را در منزل خود بکارید. گوجه فرنگی گیلاسی یکی از نمونه های گوجه قرمز می باشد و دارای رشد جمع و جور و مختصری است و به راحتی در گلدان کاشته و برداشت می شود.

انواع گوجه گیلاسی

برای کاشت گوجه گیلاسی لازم است انواع مختلف آن را بشناسید تا بتوانید بهترین گزینه را برای کاشت در گلدان انتخاب کنید. انواع گوجه گیلاسی عبارتند از:

  • Tiny Tim, Small Fry or Patio Pik: این یک نمونه جمع و جور بوته گوجه گیلاسی است که حدودا 65 روز زمان می برد تا خوشه های این نوع گوجه تولید شود.
کاشت گوجه
  • Golden Nugget : این نوع گوجه های گیلاسی زرد رنگ را تولید می کند و شما اگر در منطقه ای هستید که دارای آب و هوای سرد می باشد، این نمونه بهترین انتخاب است. زیرا در شرایط آب و هوایی سرد به خوبی رشد خواهد کرد.
کاشت گوجه فرنگی
  • Early Cascade: این نوع گوجه فرنگی گیلاسی به رنگ قرمز تولید می شود و طعم بسیار خوشمزه ای دارد. این نوع گوجه نیز مانند نمونه قبل در شرایط آب و هوایی سرد به سرعت رشد کرده و بهترین انتخاب برای کاشت در گلدان می باشد.
گوجه گیلاسی
  • Sweet Million: این نیز نمونه دیگری از این گوجه بی نظیر است که به رنگ قرمز می باشد و اندازه این نمونه نسبت به سایر اقسام گوجه گیلاسی گوچک تر است اما رشد نامحدودی دارد.
کاشت گوجه گیلاسی
  • Sun Gold: این نمونه نیز همانند Sweet Million دارای رشد نامحدود است ولی تفاوت این نوع گوجه گیلاسی با بقیه این است که رنگ آن زرد و طعم بسیار شیرینی دارد و البته در فصل گرم سال رشد پیدا می کند.
  • Sweet 100 و گوجه فرنگی زرد گلابی شکل: کلا اگر هوا گرم شود هر بوته گوجه فرنگی ممکن است خراب شود و ترک بردارد. این دو نمونه گوجه گیلاسی به خوبی می توانند شرایط آب و هوایی گرم را تحمل کنند.
گوجه فرنگی گیلاسی

حال که با انواع گوجه فرنگی گیلاسی آشنا شدید به راحتی می توانید نمونه دلخواه خود را انتخاب کرده و آن را در منزل خود و در گلدانی کوچک پرورش داده و از دسترنج خود با لذت استفاده کنید.
گوجه گیلاسی کمی بیشتر به مراقبت نیاز دارد چون شما دقیقا نمی توانید شرایط باغ را در یک گلدان فراهم کنید.

کاشت گوجه فرنگی

ابتدا لازم است شما گوجه را در نشا بکارید و بعد از اینکه بوته به حدود 15 سانتی متر رسید، آن را به گلدان مناسبی منتقل سازید. این گیاه فوق العاده به سرما حساس است و شما باید دقت داشته باشید که زمانی این کار را انجام دهید که دمای هوا بالا نباشد. بعد از کاشت در گلدان آن را در محل مناسبی که در معرض نور آفتاب باشد قرار دهید.
خاک گلدان گوجه گیلاسی به سرعت خشک می شود و باید مدام این خاک مرطوب بماند. البته توجه داشته باشید که اگر بیش از حد آب به گلدان بدهید، بوته هرگز گوجه نمی دهد و اگر خشک بماند نیز باعث ترک خوردن میوه می شود. بنابراین، به شدت این موضوع را جدی بگیرید.
اگر نوع جمع و جور گوجه را برای پرورش انتخاب می کنید، نیاز به داربست ندارد، در غیر این صورت باید برای بوته بلند، داربست تعبیع کنید.
کود دادن دو هفته، یکبار گلدان را فراموش نکنید. اگر این مراحل را با دقت انجام دادید بعد از هشت هفته می توانید از گوجه فرنگی های گیلاسی خوشمزه خود استفاده کنید.